Kendetegn ved kunsteventyr
Et kunsteventyr har altid kun en forfatter. Det vil sige, at
vi altid ved hvem der har skrevet eventyret, i modsætning til folkeeventyr,
hvor vi ikke kender forfatteren. Kunsteventyrene opstår i forfatterens egen
fantasi, og kan ofte være inspireret af episoder fra forfatterens eget liv.
Forfatteren kan også få mere eller mindre inspiration fra folkeeventyrerne.
Der er altid en morale/budskab i et kunsteventyr. Eventyret
er ikke bare for underholdningens skyld, men det har også til formål at få
læseren til at reflektere over noget. Personerne har følelser og karaktertræk. De bliver beskrevet med mange tillægsord - altså ord der beskriver personen (fx sød, venlig, ond). Det er ikke kun personerne der er detaljeret beskrevet i kunsteventyret. Kunsteventyret er ofte meget mere levende og beskrivende end folkeeventyret.
Der kan være flere forskellige handlingsforløb - altså, der kan
ske flere ting på én gang.
Der bliver ikke brugt særlig meget formelsprog som fx ”Der var engang..” og ”de levede lykkeligt til deres dages ende”.
Det hører mere til i folkeeventyrene.
Det er ikke det ydre
der tæller, skønhed kommer indefra.
Her kan man altså se, at eventyret ikke kun er skrevet
for at underholde os, men også for at lære os noget. H.C. Andersen bruger mange
beskrivende ord, så vi får billeder inde i hovedet, når vi læser hans tekster.
Vi kan altså forestille os hele eventyret, uden vi behøver at kigge på
billeder.
Godt skrevet! Det er meget forklarende og derfor tror jeg at børn vil kunne forstå det.
SvarSletGodt skrevet, men jeg synes ikke at sproget egner sig til den aldersgruppe der er målet.
SvarSletI formår at forklare hvad et kunsteventyr er og hvad der er kendetegnet ved dem, hvilket er godt. Godt billede i har fundet og godt i får H.C Andersen flettet med ind i det. :-)
SvarSletFint børnevenligt sprog. I forklarer godt hvad et kunsteventyr er.Det er også nogle gode eksempler, som hjælper til at forstå genren fuldstændigt.
SvarSletJeg synes det er fint forklaret, der er dog en del ord, som jeg ville mene var en smule svære i starten. Men midt i teksten begynder I at få eksempler med, så det bliver mere klart, hvad det er de svære ord betyder. Dette kunne I måske også have taget med i starten, nu når det skulle formidles til børn. Ellers rigtig fint.
SvarSlet